Sunday, July 6, 2014

Γυναικες και αλλα κακουργηματα



Το παρον αρθρο δεν θα ειναι λιγοτερο σκοτεινο απο μουχρωμα της νυχτας .
 Λεω με τα σκιωδη συννεφα να κρυψω  καθε αχτινα . 
Τι να τα κανεις ! 
Υπαρχουν και νυχτες που ο αερας αποφασιζει να μετοικησει . 
Σαν ανθρωπος βαριεται την σταση . 
Η φυγη του πρεπει . 
Μα ο Ποιητης ηταν ξεκαθαρος : <<οπως τη ζωη σου τη ρημαξες εδω , σ'ολη τη γη τη χαλασες >> . 

Για να μην τα πολυλογουμε . 
Τι τα θες ! 
Θα μπω στο θεμα της δημοσιευσης . 
Απο καιρο ηθελα να καταγραψω το ηχογραμμα της βουβης επαναστασης , 
Μα καθα επανασταση αρχιζει απο καθετι ανωνυμο . 
Σε αυτο το αρθρο καταγραφεται μια πρωτη ενδειξη του αναβρασμου . 
Καθε επανασταση θελει εναν ανωνυμο . 
Καθε επανασταση θελει μια ευλεκτη πυρακτωση της υπαρξης . 
Η γυναικεια ποιηση υπηρξε το πιο χαρακτηριστικο παραδειγμα αγανακτησης της αιωνιας σιωπης . 








ΚΑΘΡΕΦΤΗΣ

Σύλβια Πλαθ



Είμαι ασημένιος κι ακριβής. Χωρίς προκαταλήψεις.
Ό,τι κι αν δω, αμέσως το ρουφάω
Έτσι όπως είναι, χωρίς να με θαμπώνει αγάπη ή απέχθεια.
Δεν είμαι σκληρός, μονάχα φιλαλήθης…
Το μάτι ενός μικρού θεού, με τέσσερις γωνίες.
Τον περισσότερο καιρό στοχάζομαι τον τοίχο απέναντί μου.
Ροζ με κηλίδες είναι. Τον κοιτάζω τόσον καιρό τώρα
Που μου φαίνεται κομμάτι της καρδιάς μου. Μα τρεμοπαίζει.
Πρόσωπα και σκοτάδι μάς χωρίζουν ξανά και ξανά.


Τώρα είμαι λίμνη. Μια γυναίκα σκύβει πάνω μου,
Ψάχνοντας στα νερά μου το τι στ’ αλήθεια είναι.
Έπειτα στρέφεται σε κείνους τους ψεύτες, τα κεριά ή το φεγγάρι.
Βλέπω τη ράχη της, και την αντανακλώ πιστά.
Με δάκρυα μ’ ανταμείβει και μια τρικυμία από χέρια.
Της είμαι σημαντικός. Έρχεται και ξανάρχεται.
Κάθε πρωί το πρόσωπό της του σκοταδιού παίρνει τη θέση.
Μέσα μου πνίγηκε, νεαρό κορίτσι, και μέσα μια γριά
Μέρα τη μέρα αναδύεται προς το μέρος της, σαν ψάρι τρομερό.

[Πρωτοδημοσιεύτηκε το 1961]

 [Μετάφραση: Παναγιώτης Αλεξανδρίδης]








Εμιλυ Ντικινσον 

I shall not live in vain 



Αν σταματήσω μια καρδιά που πάει να σπάσει
Δεν ήρθα μάταια στη ζωή
Αν απαλύνω κάποιου την Οδύνη
Ή ηρεμήσω άλλου τον Πόνο

Ή βοηθήσω τον μισολιπόθυμο Κοκκινολαίμη
Να μπει ξανά μες στη Φωλιά
Δεν ήρθα μάταια στη ζωή.

If I can stop one Heart from breaking
I shall not live in vain
If I can ease one Life the Aching
or Cool one Pain

Or help one fainting Robin
Unto his Nest again
I shall not live in vain.








Ελενη Βακαλο

Πως εγινε ενας κακος ανθρωπος





Θα σας πω πώς έγινε
Έτσι είναι η σειρά

Ένας μικρός καλός άνθρωπος αντάμωσε στο
δρόμο του έναν χτυπημένο
Τόσο δα μακριά από κείνον ήτανε πεσμένος και λυπήθηκε
Τόσο πολύ λυπήθηκε
που ύστερα φοβήθηκε

Πριν κοντά του vα πλησιάσει για να σκύψει να
τον πιάσει, σκέφτηκε καλύτερα
Τι τα θες τι τα γυρεύεις
Κάποιος άλλος θα βρεθεί από τόσους εδώ γύρω,
να ψυχοπονέσει τον καημένο
Και καλύτερα να πούμε
Ούτε πως τον έχω δει

Και επειδή φοβήθηκε
Έτσι συλλογίστηκε

Τάχα δεν θα είναι φταίχτης, ποιον χτυπούν χωρίς να φταίξει;
Και καλά του κάνουνε αφού ήθελε vα παίξει με τους άρχοντες
Αρχισε λοιπόν και κείνος
Από πάνω να χτυπά

Αρχή του παραμυθιού καλημέρα σας